Urząd Gminy

Nowosolna

 

Wymeldowanie z pobytu stałego decyzją administracyjną

Edycja nr 4

Z dnia 14 stycznia 2019r.

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2018r., poz. 1382),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz.2096 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 570),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 2411),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1044).

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Nowosolna, Łódź, Rynek Nowosolna 1; ewidencja ludności, dowody osobiste II piętro, p. nr 16, tel. 42-616-45-26

Sposób załatwienia sprawy

  1. Procedura polega na przyjęciu podania w sprawie o wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego osoby, która opuściła miejsce pobytu i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
  2.  Podanie o wymeldowanie może złożyć

- właściciel lokalu/budynku,

- zarządca lokalu/budynku

- lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu.

  1. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Wójt Gminy Nowosolna wydaje decyzję w sprawie wymeldowania osoby z pobytu stałego lub czasowego.

Wniosek może zostać złożony w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej (podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym ePUAP).
Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione kwalifikowanym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym ePUAP.

Organ administracji publicznej może żądać dostarczenia dodatkowych dokumentów mających wpływ na prowadzone postępowanie administracyjne (wyroki sądowe i inne).

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wymeldowanie osoby - z uzasadnieniem! (istotne jest podanie daty opuszczenia miejsca stałego meldunku oraz podanie obecnego adresu pobytu osoby lub jej adresu do korespondencji)
  • Kopia tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego - budynku (oryginał do wglądu)
  • Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, gdy stronę reprezentuje pełnomocnik
  • Dokument tożsamości wymieniony w pełnomocnictwie
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej
  • Inne dokumenty mające wpływ na rozstrzygnięcie sprawy

 

Opłaty:

10 zł za wydanie decyzji

17zł za pełnomocnictwo

Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo poświadczone notarialnie lub udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.

Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:

Bank Spółdzielczy w Andrespolu Oddział Nowosolna  
Numer konta 50 8781 0006 0030 0588 2000 0020

Czas załatwienia sprawy:

Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego do 2 miesięcy.  Jednak ze względu na szczególny charakter spraw terminy postepowania są wydłużane: konieczność dokonywania oględzin, kontrole meldunkowe, zbieranie dodatkowych dokumentów i innych dowodów oraz przyjmowanie wyjaśnień świadków.

Inne informacje:

  • W przypadku, kiedy zgłoszenie wymeldowania dokonywane jest przez pełnomocnika, winien on legitymować się pełnomocnictwem oraz okazać do wglądu swój dowód osobisty lub paszport.
  •  Pełnomocnictwo upoważniające jedynie do dokonania zgłoszenia meldunkowego nie podlega opłacie skarbowej.
  •  Natomiast w sytuacji, gdy pełnomocnik zostanie upoważniony również do pobrania zaświadczenia o wymeldowaniu z pobytu stałego, wówczas złożenie takiego pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
  • Wymeldowania można dokonać z jednoczesnym zgłoszeniem nowego miejsca pobytu stałego i czasowego - jeden formularz.