Wójt Gminy Nowosolna informuje, że:
weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 2023 r., poz. 1350), które regulują mechanizm powołania PODSTAWĄ OSZACOWANIA SZKÓD SPOWODOWANYCH PRZEZ SUSZĘ NADAL BĘDZIE ZŁOŻENIE INDYWIDUALNIE PRZEZ POSZKODOWANEGO PRODUCENTA ROLNEGO WNIOSKU ZA POŚREDNICTWEM APLIKACJI SUSZOWEJ dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod adresem https://aplikacje.gov.pl/app/susza/, jeśli w systemie monitoringu suszy rolniczej prowadzonym przez Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach poszczególne uprawy na terenie gminy będą objęte zagrożeniem wystąpienia suszy. Aby złożyć wniosek przez aplikację należy mieć założony profil zaufany oraz przygotowane dokumenty: Szczegółowe informacje czy na danej gminie występuje zjawisko suszy i w jakim zakresie można sprawdzić na stronie https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,1006082/ Złożenie wniosku w aplikacji jest konieczne do uzyskania w późniejszym czasie protokołu lub kalkulacji strat wygenerowanych automatycznie przez aplikację. Natomiast szacowanie szkód przez komisję poprzez lustrację w terenie może nastąpić niezależnie od terminu złożenia wniosku przez rolnika za pomocą aplikacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisja powołana przez Wojewodę może przystąpić do lustracji upraw rolnych i dokonać szacowania szkód spowodowanych suszą rolniczą. Jeżeli rolnik chciałby, żeby szacowania dokonała również komisja poprzez lustrację na miejscu należy zgłosić ten fakt Komisji w terminie umożliwiającym dokonanie szacowania – nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy lub jej likwidacji. Szacowane będą wyłącznie uprawy pozostające na polach, uprawy zebrane nie będą szacowane. Wypełnione wnioski należy składać w Urzędzie Gminy Nowosolna, ul. Rynek Nowosolna 1 – Biuro Obsługi Klienta. Komisja z oszacowania szkód będzie sporządzać raporty oszacowania szkód, a nie protokoły. Raport sporządzony przez Komisję nie gwarantuje wyższej wypłaty odszkodowania. Do wniosku o oszacowanie strat należy załączyć kopię wniosku o dopłaty bezpośrednie na rok 2023 oraz umowę ubezpieczenia upraw w przypadku, gdy uprawy są ubezpieczane. Aby komisja mogła przystąpić do szacowania strat w gospodarstwie, rolnik winien wypełnić: 1. Wniosek o oszacowanie szkód przez komisję w gospodarstwie rolnym. 2. Jako załącznik do wniosku rolnik powinien wypełnić Oświadczenie nr 1 3. Zapoznać się i podpisać Informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
i działania komisji ds. oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy,
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku, o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
o strukturze upraw i poniesionych szkodach (powierzchnia z dwoma miejscami po przecinku zgodna z wnioskiem o przyznanie płatności
w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku)