Urząd Gminy

Nowosolna

 

Wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego obywateli polskich oraz cudzoziemców

Edycja nr 4

Z dnia 16 sierpnia 2021r

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r., poz. 510),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256),
  • ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 346),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 2411 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1546).

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Nowosolna, Łódź, Rynek Nowosolna 1; ewidencja ludności, dowody osobiste II piętro, p. nr 16, tel. 42-616-45-26

Sposób załatwienia sprawy:

Każdy, kto opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego obowiązany jest wymeldować się.

Wymeldowania dokonuje się:

  1. w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym dla dotychczasowego miejsca pobytu
  2.  Formularz należy wypełnić komputerowo lub pismem odręcznym, kolorem niebieskim lub czarnym, drukowanymi literami.

Formularz, może zostać sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego, w obecności osoby dokonującej zgłoszenia, na podstawie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz podanych przez tę osobę. Osoba zgłaszająca dokonuje własnoręcznym podpisem potwierdzenia wiarygodności danych zamieszczonych na wydrukowanym formularzu.

  1. w formie dokumentu elektronicznego na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ właściwy dla dotychczasowego miejsca pobytu pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.

Formularz taki musi być uwierzytelniony przez zgłaszającego kwalifikowanym certyfikatem podpisu osobistego lub profilu zaufanego ePUAP,

  1. obowiązku wymeldowania można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Osoba, która dokonała wymeldowania otrzymuje, na jej wniosek, za opłatą zaświadczenie o wymeldowaniu

 

Wymagane dokumenty:

  • Wypełniony formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego” lub formularz sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego
  • Dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej osobistego zgłoszenia
  • Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
  • Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika, jeżeli reprezentuje on osobę chcącą dokonać zgłoszenia
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa upoważniającego do pobrania zaświadczenia o wymeldowaniu, jeżeli nie podlega zwolnieniu z opłaty
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. za wydanie zaświadczenia o wymeldowaniu.

Opłaty:

17zł za wydanie zaświadczenia

17zł za pełnomocnictwo upoważniające do wydania zaświadczenia

Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo poświadczone notarialnie lub udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.

Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:

Bank Spółdzielczy w Andrespolu Oddział Nowosolna  
Numer konta 50 8781 0006 0030 0588 2000 0020

Czas załatwienia sprawy:

w dniu stawienia się strony po uprzednim umówieniu się telefonicznie z pracownikiem referatu 42 616 45 26

 

 

Inne informacje:

  • W przypadku, kiedy zgłoszenie wymeldowania dokonywane jest przez pełnomocnika, winien on legitymować się pełnomocnictwem oraz okazać do wglądu swój dowód osobisty lub paszport.
  • Pełnomocnictwo upoważniające jedynie do dokonania zgłoszenia meldunkowego nie podlega opłacie skarbowej.
  • Natomiast w sytuacji, gdy pełnomocnik zostanie upoważniony również do pobrania zaświadczenia o wymeldowaniu z pobytu stałego, wówczas złożenie takiego pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
  • Wymeldowania można dokonać z jednoczesnym zgłoszeniem nowego miejsca pobytu stałego i czasowego - jeden formularz.

Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.

 

 

WYMELDOWANIE INNEJ OSOBY na wniosek właściciela nieruchomości

  1. Procedura polega na przyjęciu podania w sprawie o wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego osoby, która opuściła miejsce pobytu i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
  2.  Podanie o wymeldowanie może złożyć

- właściciel lokalu/budynku,

- zarządca lokalu/budynku

- lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu.

  1. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Wójt Gminy Nowosolna wydaje decyzję w sprawie wymeldowania osoby z pobytu stałego lub czasowego.

Wniosek może zostać złożony w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej (podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym ePUAP).
Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione kwalifikowanym podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym ePUAP.

Organ administracji publicznej może żądać dostarczenia dodatkowych dokumentów mających wpływ na prowadzone postępowanie administracyjne (wyroki sądowe i inne).

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wymeldowanie osoby - z uzasadnieniem! (istotne jest podanie daty opuszczenia miejsca stałego meldunku oraz podanie obecnego adresu pobytu osoby lub jej adresu do korespondencji)
  • Kopia tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego - budynku (oryginał do wglądu)
  • Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, gdy stronę reprezentuje pełnomocnik
  • Dokument tożsamości wymieniony w pełnomocnictwie
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej
  • Inne dokumenty mające wpływ na rozstrzygnięcie sprawy

 

Opłaty:

10 zł za wydanie decyzji

17zł za pełnomocnictwo

Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo poświadczone notarialnie lub udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.

Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:

Bank Spółdzielczy w Andrespolu Oddział Nowosolna  
Numer konta 50 8781 0006 0030 0588 2000 0020

Czas załatwienia sprawy:

Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego do 2 miesięcy.  Jednak ze względu na szczególny charakter spraw terminy postepowania są wydłużane: konieczność dokonywania oględzin, kontrole meldunkowe, zbieranie dodatkowych dokumentów i innych dowodów oraz przyjmowanie wyjaśnień świadków.

Inne informacje:

  • W przypadku, kiedy zgłoszenie wymeldowania dokonywane jest przez pełnomocnika, winien on legitymować się pełnomocnictwem oraz okazać do wglądu swój dowód osobisty lub paszport.
  •  Pełnomocnictwo upoważniające jedynie do dokonania zgłoszenia meldunkowego nie podlega opłacie skarbowej.