Urząd Gminy
Nowosolna |
Zameldowanie na pobyt stały i czasowy obywateli polskich oraz cudzoziemców |
Edycja nr 4 |
Z dnia 16 sierpnia 2021r |
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r., poz. 510),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, (Dz. U. z 2020 r., poz. 256),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2411, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1546).
Miejsce załatwienia sprawy:
Łódź, Rynek Nowosolna 1, ewidencja ludności, dowody osobiste II piętro pokój nr. 16, tel. (42) 616-45-26.
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony formularz „Zgłoszenie pobytu stałego"
|
- Oryginał tytułu prawnego do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie (do wglądu) lub NUMER KSIĘGI WIECZYSTEJ
|
- Dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej zgłoszenia
|
- Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
|
- Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika, jeżeli osoba zobowiązana do zgłoszenia zameldowania upoważniła inną osobę do dokonania tej czynności
|
- W przypadku dokonywania zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego - wymagane załączniki winny mieć formę dokumentów elektronicznych albo ich odwzorowań cyfrowych
|
Sposób załatwienia sprawy:
1. Obywatel polski, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego.
2. W przypadku zmiany miejsca pobytu stałego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu stałego. Wymeldowania można dokonać z jednoczesnym zgłoszeniem nowego miejsca pobytu stałego – jeden formularz.
3. Zgłaszając pobyt stały na jednym formularzu można również dokonać zgłoszenia wymeldowania z pobytu czasowego. W tym celu należy wypełnić punkt 3 formularza meldunkowego Zgłoszenie pobytu stałego.
4. Osoba dokonująca zameldowania na pobyt stały przedstawia do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. Potwierdzenia pobytu w lokalu dokonuje właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu Zgłoszenia pobytu stałego.
5. Zgłoszenia pobytu stałego, można dokonać:
1. w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport oraz tytuł prawny do lokalu,
2. w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ gminy właściwy dla miejsca zameldowania, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.
§ Formularz taki winien być uwierzytelniony przez zgłaszającego kwalifikowanym certyfikatem podpisu osobistego lub profilu zaufanego ePUAP.
§ Do formularza należy dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu. W przypadku osoby nieposiadającej tytułu prawnego do lokalu należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny - oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające fakt pobytu w lokalu wraz z dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
3. przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
6. Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które nie podlega opłacie skarbowej i jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.
ZAMELDOWANIE NA POBYT CZASOWY
1. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Zameldowania na pobyt czasowy dokonuje się w miejscu pobytu, z jednoczesnym zgłoszeniem zamierzonego czasu jego trwania.
2. Obywatel polski zgłasza pobyt czasowy jeżeli jego przebywanie poza miejscem pobytu stałego przekracza okres 3 miesięcy.
3. W przypadku zmiany miejsca pobytu czasowego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu czasowego. Wymeldowania można dokonać z jednoczesnym zgłoszeniem nowego miejsca pobytu czasowego – jeden formularz.
4. Zgłaszając pobyt czasowy, na jednym formularzu „Zgłoszenie pobytu czasowego”, można również dokonać zgłoszenia wymeldowania z pobytu stałego, w tym celu należy wypełnić punkt 3 formularza meldunkowego Zgłoszenie pobytu czasowego.
Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje, na jej wniosek, za opłatą, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, które jest ważne nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.
Opłaty:
Skarbowa za wydanie zaświadczenia |
17zł |
Skarbowa za pełnomocnictwo upoważniające do pobrania zaświadczenia |
17zł |
Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.
Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:
Bank Spółdzielczy w Andrespolu Oddział Nowosolna
Numer konta 50 8781 0006 0030 0588 2000 0020
CUDZOZIEMCY
Zameldowanie stałe cudzoziemców
1. Cudzoziemcy są zwolnieni z obowiązku meldunkowego, jeżeli okres ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.
2. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
3. Członek rodziny cudzoziemca niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
4. Cudzoziemiec niewymieniony powyżej, (cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej i EFTA) przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
o W związku z obowiązkiem przedstawienia oryginału dokumentu potwierdzającego prawo legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wobec cudzoziemców niebędących obywatelami Unii Europejskiej i EFTA oraz członków ich rodzin, zgłoszenie zameldowania drogą elektroniczną podlega rejestracji dopiero po okazaniu, na wezwanie, oryginałów tych dokumentów.
o Osoba, która nie dokonała wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego, a zgłasza zameldowanie w nowym miejscu automatycznie zostanie wymeldowana z dotychczasowego miejsca pobytu stałego.
5. Zgłaszając pobyt stały w nowym miejscu zamieszkania, na jednym formularzu, można jednocześnie dokonać zgłoszenia wymeldowania z pobytu czasowego. Osoba dokonująca zameldowania na pobyt stały przedstawia do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. Potwierdzenia pobytu w lokalu dokonuje właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu.
6. Obowiązku zgłoszenia pobytu stałego, można dokonać:
o w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo oraz tytuł prawny do lokalu,
o w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ gminy właściwy dla miejsca zameldowania, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.
-Formularz elektroniczny winien być uwierzytelniony przez zgłaszającego przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu podpisu osobistego lub profilu zaufanego ePUAP,
-Do formularza elektronicznego należy dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu (skan, zdjęcie). W przypadku osoby nieposiadającej tytułu prawnego do lokalu należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzający fakt pobyt w lokalu wraz z dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
o przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
7. Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które nie podlega opłacie skarbowej i jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.
Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje, na jej wniosek, za opłatą, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, które jest ważne nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.
- Wypełniony formularz „Zgłoszenie pobytu stałego”
|
- Oryginał tytułu prawnego do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie
|
|
- a) Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatel państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
- ważny dokument podróży lub
- inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo
|
- b) Członek rodziny cudzoziemca wymienionego w podpunkcie a), niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
- ważny dokument podróży
- oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej
- albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak jest takiej możliwości – przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej
|
- c) Cudzoziemiec niewymieniony w podpunkcie a) i b) (cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej i EFTA) przedstawia: -
- kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej
- dokument „zgoda na pobyt tolerowany”
- albo zezwolenie na pobyt stały
- zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
- decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
|
- Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
|
- Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika oraz dokument potwierdzający prawo stałego pobytu cudzoziemca na terytorium RP, jeżeli osoba zobowiązana do zgłoszenia zameldowania upoważniła inną osobę do dokonania tej czynności
| |
|
Zameldowanie czasowe cudzoziemców
- Wypełniony formularz „Zgłoszenie pobytu czasowego” lub formularz sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego
|
- Oryginał tytułu prawnego do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie
|
- Do wglądu dokument tożsamości:
|
- a) Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatel państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
- ważny dokument podróży lub
- inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo
|
- b) Członek rodziny cudzoziemca wymienionego powyżej, niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
- ważny dokument podróży
- oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej
- albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak jest takiej możliwości – przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej,
|
- c) Cudzoziemiec niewymieniony w punkcie a i b dokonujący zameldowania na pobyt czasowy przedstawia:
- wizę
- a w przypadku, gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium RP na podstawie art. 108 ust. 1, pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (pobyt czasowy cudzoziemca na terytorium RP uważa się za legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy stanie się ostateczna) lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
- dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca
- kartę pobytu
- dokument „zgoda na pobyt tolerowany”
- albo zezwolenie na pobyt czasowy
- zezwolenie na pobyt stały
- zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
- lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
|
- Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
|
- Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika, jeżeli osoba zobowiązana do zgłoszenia zameldowania upoważniła inną osobę do dokonania tej czynności
|
- Dowód wpłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo upoważniające do wydania zaświadczenia, jeżeli nie podlega zwolnieniu z opłaty.
|
- Dowód wpłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy
|
Opłaty:
Skarbowa za wydanie zaświadczenia |
17zł |
Skarbowa za pełnomocnictwo upoważniające do pobrania zaświadczenia |
17zł |
Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.
Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:
Bank Spółdzielczy w Andrespolu Oddział Nowosolna
Numer konta 50 8781 0006 0030 0588 2000 0020
Opłaty:
Za czynność związaną z zameldowaniem nie pobiera się opłat
Czas załatwienia sprawy:
w dniu stawienia się strony po uprzednim telefonicznym umówieniu terminu – 42 616 45 26
Inne informacje:
- Formularz należy wypełnić komputerowo lub pismem odręcznym, kolorem niebieskim lub czarnym, drukowanymi literami.
- W przypadku, kiedy zgłoszenie zameldowania dokonywane jest przez pełnomocnika, winien on legitymować się pełnomocnictwem oraz okazać do wglądu dowód osobisty lub paszport. Pełnomocnictwo upoważniające do dokonania zgłoszenia meldunkowego nie podlega opłacie.
- Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
- Zameldowania na pobyt stały nowonarodzonych dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia.
- W przypadku dokonywania zameldowania w formie dokumentu elektronicznego organ przechowuje załączniki - dokumenty niezbędne do zameldowania, albo ich odwzorowanie cyfrowe, do czasu zakończenia czynności meldunkowych.
- W przypadku dołączenia do formularza elektronicznego, odwzorowania cyfrowego wymaganych dokumentów, organ gminy w razie uzasadnionych wątpliwości może żądać okazania do wglądu oryginałów tych dokumentów.