Urząd Gminy

Nowosolna

Zameldowanie na pobyt stały i czasowy obywateli polskich oraz cudzoziemców

Edycja nr 4

Z dnia 16 sierpnia 2021r

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r., poz. 510),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, (Dz. U. z 2020 r., poz. 256),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2411, z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1546).

Miejsce załatwienia sprawy:

Łódź, Rynek Nowosolna 1, ewidencja ludności, dowody osobiste II piętro pokój nr. 16, tel. (42) 616-45-26.

 

Wymagane dokumenty:

  • Wypełniony formularz „Zgłoszenie pobytu stałego"
  • Oryginał tytułu prawnego do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie (do wglądu) lub NUMER KSIĘGI WIECZYSTEJ
  • Dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej zgłoszenia
  • Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
  • Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika, jeżeli osoba zobowiązana do zgłoszenia zameldowania upoważniła inną osobę do dokonania tej czynności
  • W przypadku dokonywania zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego - wymagane załączniki winny mieć formę dokumentów elektronicznych albo ich odwzorowań cyfrowych

 

Sposób załatwienia sprawy:

1.      Obywatel polski, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego.

2.      W przypadku zmiany miejsca pobytu stałego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu stałego. Wymeldowania można dokonać z jednoczesnym zgłoszeniem nowego miejsca pobytu stałego – jeden formularz.

3.      Zgłaszając pobyt stały na jednym formularzu można również dokonać zgłoszenia wymeldowania z pobytu czasowego. W tym celu należy wypełnić punkt 3 formularza meldunkowego Zgłoszenie pobytu stałego.

4.      Osoba dokonująca zameldowania na pobyt stały przedstawia do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.                                                                                                  Potwierdzenia pobytu w lokalu dokonuje właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu Zgłoszenia pobytu stałego.

5.      Zgłoszenia pobytu stałego, można dokonać:

1.      w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport oraz tytuł prawny do lokalu,

2.      w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ gminy właściwy dla miejsca zameldowania, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.

§  Formularz taki winien być uwierzytelniony przez zgłaszającego kwalifikowanym certyfikatem podpisu osobistego lub profilu zaufanego ePUAP.

§  Do formularza należy dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu. W przypadku osoby nieposiadającej tytułu prawnego do lokalu należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny - oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające fakt pobytu w lokalu wraz z dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.

3.      przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

6.      Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które nie podlega opłacie skarbowej i jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.

ZAMELDOWANIE NA POBYT CZASOWY

1.      Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Zameldowania na pobyt czasowy dokonuje się w miejscu pobytu, z jednoczesnym zgłoszeniem zamierzonego czasu jego trwania.

2.      Obywatel polski zgłasza pobyt czasowy jeżeli jego przebywanie poza miejscem pobytu stałego przekracza okres 3 miesięcy.

3.      W przypadku zmiany miejsca pobytu czasowego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu czasowego. Wymeldowania można dokonać z jednoczesnym zgłoszeniem nowego miejsca pobytu czasowego – jeden formularz.

4.      Zgłaszając pobyt czasowy, na jednym formularzu „Zgłoszenie pobytu czasowego”, można również dokonać zgłoszenia wymeldowania z pobytu stałego, w tym celu należy wypełnić punkt 3 formularza meldunkowego Zgłoszenie pobytu czasowego.

Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje, na jej wniosek, za opłatą, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, które jest ważne nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.

Opłaty:

Skarbowa za wydanie zaświadczenia

17zł

Skarbowa za pełnomocnictwo upoważniające do pobrania zaświadczenia

17zł

Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.

Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:

Bank Spółdzielczy w Andrespolu Oddział Nowosolna  
Numer konta 50 8781 0006 0030 0588 2000 0020

 

CUDZOZIEMCY

Zameldowanie stałe cudzoziemców

1.      Cudzoziemcy są zwolnieni z obowiązku meldunkowego, jeżeli okres ich pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.

2.      Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

3.      Członek rodziny cudzoziemca niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

4.      Cudzoziemiec niewymieniony powyżej, (cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej i EFTA) przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

o    W związku z obowiązkiem przedstawienia oryginału dokumentu potwierdzającego prawo legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wobec cudzoziemców niebędących obywatelami Unii Europejskiej i EFTA oraz członków ich rodzin, zgłoszenie zameldowania drogą elektroniczną podlega rejestracji dopiero po okazaniu, na wezwanie, oryginałów tych dokumentów.

o    Osoba, która nie dokonała wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego, a zgłasza zameldowanie w nowym miejscu automatycznie zostanie wymeldowana z dotychczasowego miejsca pobytu stałego.

5.      Zgłaszając pobyt stały w nowym miejscu zamieszkania, na jednym formularzu, można jednocześnie dokonać zgłoszenia wymeldowania z pobytu czasowego.               Osoba dokonująca zameldowania na pobyt stały przedstawia do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.                                                                                  Potwierdzenia pobytu w lokalu dokonuje właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu.

6.      Obowiązku zgłoszenia pobytu stałego, można dokonać:

o    w formie pisemnej, na formularzu, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo oraz tytuł prawny do lokalu,

o    w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ gminy właściwy dla miejsca zameldowania, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.

-Formularz elektroniczny winien być uwierzytelniony przez zgłaszającego przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu podpisu osobistego lub profilu zaufanego ePUAP,

-Do formularza elektronicznego należy dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu (skan, zdjęcie). W przypadku osoby nieposiadającej tytułu prawnego do lokalu należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzający fakt pobyt w lokalu wraz z dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.

o    przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

7.      Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które nie podlega opłacie skarbowej i jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.

Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje, na jej wniosek, za opłatą, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, które jest ważne nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.

 

  • Wypełniony formularz „Zgłoszenie pobytu stałego”
  • Oryginał tytułu prawnego do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie
  • Dokument tożsamości:
  •  a) Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatel państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
    • ważny dokument podróży lub
    • inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo
  •  b) Członek rodziny cudzoziemca wymienionego w podpunkcie a), niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
    • ważny dokument podróży
    • oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej
    • albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak jest takiej możliwości – przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej
  •  c) Cudzoziemiec niewymieniony w podpunkcie a) i b) (cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej i EFTA) przedstawia: -
    • kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej
    • dokument „zgoda na pobyt tolerowany”
    • albo zezwolenie na pobyt stały
    • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
    • decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
  • Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
  • Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika oraz dokument potwierdzający prawo stałego pobytu cudzoziemca na terytorium RP, jeżeli osoba zobowiązana do zgłoszenia zameldowania upoważniła inną osobę do dokonania tej czynności

Zameldowanie czasowe cudzoziemców

 

  • Wypełniony formularz „Zgłoszenie pobytu czasowego” lub formularz sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego
  • Oryginał tytułu prawnego do lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie
  • Do wglądu dokument tożsamości:
  •  a) Obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatel państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
    • ważny dokument podróży lub
    • inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo
  •  b) Członek rodziny cudzoziemca wymienionego powyżej, niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
    • ważny dokument podróży
    • oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej
    • albo ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak jest takiej możliwości – przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej,
  •  c) Cudzoziemiec niewymieniony w punkcie a i b dokonujący zameldowania na pobyt czasowy przedstawia:
    • wizę
    • a w przypadku, gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium RP na podstawie art. 108 ust. 1, pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (pobyt czasowy cudzoziemca na terytorium RP uważa się za legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy stanie się ostateczna) lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
    • dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca
    • kartę pobytu
    • dokument „zgoda na pobyt tolerowany”
    • albo zezwolenie na pobyt czasowy
    • zezwolenie na pobyt stały
    • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
    • lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
  • Pełnomocnictwo w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika
  • Dowód osobisty lub paszport pełnomocnika, jeżeli osoba zobowiązana do zgłoszenia zameldowania upoważniła inną osobę do dokonania tej czynności
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo upoważniające do wydania zaświadczenia, jeżeli nie podlega zwolnieniu z opłaty.
  • Dowód wpłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy

 

Opłaty:

Skarbowa za wydanie zaświadczenia

17zł

Skarbowa za pełnomocnictwo upoważniające do pobrania zaświadczenia

17zł

Zwolnieniu z opłaty skarbowej podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu bądź rodzeństwu.

Numer konta bankowego do wpłaty opłaty skarbowej:

Bank Spółdzielczy w Andrespolu Oddział Nowosolna  
Numer konta 50 8781 0006 0030 0588 2000 0020

 

 

Opłaty:

Za czynność związaną z zameldowaniem nie pobiera się opłat

 

Czas załatwienia sprawy:

w dniu stawienia się strony po uprzednim telefonicznym umówieniu terminu – 42 616 45 26

 

 

 

Inne informacje:

  • Formularz należy wypełnić komputerowo lub pismem odręcznym, kolorem niebieskim lub czarnym, drukowanymi literami.
  • W przypadku, kiedy zgłoszenie zameldowania dokonywane jest przez pełnomocnika, winien on legitymować się pełnomocnictwem oraz okazać do wglądu dowód osobisty lub paszport. Pełnomocnictwo upoważniające do dokonania zgłoszenia meldunkowego nie podlega opłacie.
  • Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
  • Zameldowania na pobyt stały nowonarodzonych dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia.
  • W przypadku dokonywania zameldowania w formie dokumentu elektronicznego organ przechowuje załączniki - dokumenty niezbędne do zameldowania, albo ich odwzorowanie cyfrowe, do czasu zakończenia czynności meldunkowych.
  • W przypadku dołączenia do formularza elektronicznego, odwzorowania cyfrowego wymaganych dokumentów, organ gminy w razie uzasadnionych wątpliwości może żądać okazania do wglądu oryginałów tych dokumentów.