Urząd Gminy Nowosolna |
Nadanie numeru PESEL |
Edycja nr 5 |
Z dnia 08 listopada 2021r |
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r., poz. 510)
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 346)
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz. U. z 2015 r., poz. 1984)
- rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie trybu rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców (Dz. U. 2018 r. poz. 2484)
Miejsce załatwienia
Łódź, Rynek Nowosolna 1, Ewidencja ludności, dowody osobiste II piętro pokój nr. 16, tel. (42) 616-45-26.
Biuro Obsługi Klienta - parter
Sposób załatwienia sprawy
- Osobie, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL i rejestrze mieszkańców, nadaje się numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności.
- O nadanie numeru PESEL z urzędu występują:
- Kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia – w stosunku do dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, urodzonych na terytorium RP,
- Organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy – w stosunku do obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem dzieci wskazanych powyżej,
- Organ wydający polski dokument tożsamości - w stosunku do obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości,
- Kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia – w stosunku do dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, urodzonych na terytorium RP,
- Organem właściwym do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL od osób obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL jest organ dowolnej gminy.
- Organ, który wystąpił o nadanie lub zmianę numeru PESEL, powiadamia o jego nadaniu lub zmianie odpowiednio osobę, której nadano lub zmieniono numer PESEL, jej przedstawiciela ustawowego, opiekuna prawnego lub inną osobę sprawującą nad nią faktyczną opiekę - niezwłocznie po otrzymaniu informacji o nadaniu lub zmianie numeru PESEL. Powiadomienie o nadaniu lub zmianie numeru PESEL jest przekazywane, w zależności od żądania osoby, w postaci papierowej albo elektronicznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
C U D Z O Z I E M C Y
Wszystkie osoby, które zameldują się na pobyt stały lub czasowy otrzymują nr PESEL bez składania odrębnego wniosku.
DOKUMENTY:
Jeżeli chcesz wystąpić o nadanie numeru PESEL (bez wniosku o zameldowanie), konieczne będzie:
1) wypełnienie wniosku o nadanie nr PESEL – druk ministerialny
2) okazanie dokumentu potwierdzającego tożsamość i inne dane (np. umowa o pracę, zlecenie, wydruk KRS), które zostały podane we wniosku,
Jeżeli załączone dokumenty potwierdzające dane wskazane we wniosku są KOPIAMI muszą zostać potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub występującego w tej sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem
3) dołączenie oświadczenia, iż osoba nie zamieszkuje w Polsce powyżej 30 dni,
!!!!!! 4) podanie we wniosku w punkcie 7 faktycznej podstawy prawnej, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (np. ZUS, czy urząd skarbowy) wymaga podania numeru PESEL – powinien wskazać również podstawę prawną.
Gdzie dostać numer PESEL
Dowolny urząd miasta/gminy.
OPŁATY
Nadanie nr. PESEL jest bezpłatne.
Skarbowa za pełnomocnictwo |
17zł |
Opłata skarbowa za udzielone pełnomocnictwo jest uiszczana przez pełnomocnika działającego w imieniu wnioskodawcy, za złożony dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Zwolnieniu od opłaty skarbowej podlega dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpis, wypis lub kopia, jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Termin załatwienia sprawy:
Twój wniosek zostanie przyjęty od razu. Jeśli podstawa do nadania numeru PESEL będzie właściwa - otrzymasz powiadomienie o nadaniu numeru PESE na wskazany we wniosku adres do korespondencji. Jeśli we wniosku będą jakieś braki - poprosimy Cię o ich uzupełnienie.